Exempel på aktiviteter med ett marketing automation-system

Fyra exempel på vad som kan automatiseras och skapar värde när det görs

För att ge dig ytterligare insikter kring Marketing Automation så tänkte vi dela med oss av exempel på vad är bra marknadsaktiviteter att automatisera. Systemet ger dig de två komponenter som behövs för att skapa automatisering. En triggerpunkt / utlösare och en action/ handling.


Posta social media inlägg

I många av de stora MA-system så kan du genom systemet posta dina inlägg. Du kan automatisera detta och dessutom så kan du automatiser de handlingar du önskar ska hända efteråt en potentiell kund interagerar med dina inlägg. 

Poängsätta dina leads

Genom att låt systemet poängsätta dina leads, s k Lead scoring, så kan du automatiskt flytta dina lead framåt i köpprocessen. 

Mailutskick

Automatisera din kontakt med dina leads genom e-mail. Triggers för att skicka ett mail kan vara att dina besökare laddar ner innehåll, besöker en viss sida eller fyller i ett formulär.

Kundfeedback

Genom att automatiserat fråga efter feedback från dina kunder kan du identifiera era ambassadörer vilket kan bidra till mer lönsamma affärer.